εντροπικοι κηποι

αερισμός υγρασία θερμότητα φωτισμός φωτοσύνθεση έδαφος μεταβολές θερμοκρασίας ακτινοβολίες θερμοδυναμικό ισοζύγιο φυτόμετρο καταστροφέας αποικοδομητής βιομάζα ήπιες ενέργειες αυτοδιαχείριση μονοκαλλιέργεια αυτοφυές βιολογικός έλεγχος αμοιβαίος ανταγωνισμός αβιοτικές συνθήκες οικοσύστημα βιοτικό περιβάλλον βιότοπος βιοκοινότητα κήπος βιοκοινοτική αλληλεπίδραση διαφοροποίηση
επικράτηση διαδοχή παρασιτισμός ομοσιτισμός αυτοτροφία μετανάστευση αποικισμός αυτοκτονική πάλη φυσική επιλογή μετανάστευση προσαρμογή συνεργασία ανταγωνιστικός αποκλεισμός εξέλιξη κυριαρχία συγκατοίκηση κοινόβιο
γενετική χαρακτηριστικό είδος γεωβοτανικές κανονικότητες φυτική συνάθροιση χλωριδική σύνθεση φυσιονομικές ενότητες φυτογεωγραφικός σχηματισμός φυτικές κοινότητες πληροφορία ομοιοστασία εντροπία επανάδραση ισορροπία δευτερογενής φύση γενετικός πολυμορφισμός πρωτογενής-αρχέγονη φύση ερήμωση
εκχέρσωση εναλλακτική καλλιέργεια κλώνος υβρίδιο αναπαραγωγή
οικολογικός συστημισμός οικολογική μικροβιολογία οικονομική εντομολογία κυβερνητική οικοσυστημάτων κοινωνικός βιολογισμός οργανικισμός βιοοικολογία φυτική κοινωνιολογία βιογεωγραφία βοτανική γεωγραφία μηχανιστική-υλιστική φυσιολογία ανθρωπολογία εθνολογία υδροπονία
ονοματολογία κατάταξη απογραφή ταξινόμηση βιολογικών τύπων φυσιονομικό πλάνο χλωριδική καταγραφή χωρολογική μελέτη φυτών δυναμική μελέτη βλάστησης υποκείμενα πετρώματα υγροσκοπικότητα υδροφιλία ξηροφιλία διαπνοή οσμωτική πίεση μεταβολισμός ανακύκλωση ουτοπία ευτοπία δυστοπία ουχρονία ετεροτοπία ετεροχρονία νοσταλγία

Σε επιλεγμένους, αποκλεισμένους εν μέρει, αστικούς χώρους της Πάτρας που διανύουν μια παροδική κατάσταση άκτιστου, διαπιστώνουμε την ύπαρξη τμημάτων μιας άγριας /ανυπότακτης φύσης όπου λανθάνουν μικρο-οικο-σύστηματα. Αυτά βρίσκονται σε μια φυσική διαδικασία συνεχούς μεταβολής, σε κατάσταση εντροπίας.

Διακρίνονται στον αστικό ιστό ως αυτόνομες φυτοκοινωνικές οργανώσεις (δίκτυα θυλάκων), τόποι ειδικής σημασίας που μπορούμε να τους αποδίδουμε σημασίες δυνητικών εντροπικών κήπων. Οι κήποι αυτοί μπορούν να συνδεθούν με την ιδέα μιας ετεροτοπίας αλλά και τις ιδέες των ουτοπικών οραμάτων που συνήθως ταυτίζονται με ετεροχρονικές και ουχρονικές αναζητήσεις ευτοπιών, ή και με δυστοπικές συλλήψεις.

Πρόθεση του εργαστηρίου είναι η ευφάνταστη δημιουργική εύρεση μιας νέας οργάνωσης, είτε κάποιου μηχανισμού διατήρησης, ή πολλαπλασιασμού τους και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον τους, ή με το περιβάλλον της πόλης.


Στόχοι:
- Η αντίληψη/ κατανόηση των διεργασιών που επικρατούν στη λειτουργία ενός μικρο-οικο-συστήματος (έδαφος, μορφές ζωής, τροφοδοσία, επιδημίες), και η εμπειρική επαφή (φωτογραφικές αποτυπώσεις, μετρήσεις, συλλογές δειγμάτων, ημερολόγια).
- Η γνωριμία με παραδοσιακούς χειρισμούς, αισθητικές και τεχνικές πρακτικές, ικανές να παράγουν μικροκλιματικές εδαφικές μεταβολές και ελεγχόμενα (ή μη) αυτόνομα συστήματα.

Ζητούμενα - Συμβατές δραστηριότητες:
α) πράξεις ενίσχυσης των δυνητικών κήπων (εγκαταστάσεις, εκτελέσεις σωματικών δράσεων, δικτυωμένες εκτελέσεις κ.α.)
β) τεκμηρίωση των διαδικασιών (φωτογραφίες, βίντεο-ντοκουμέντα των δραστηριοτήτων)
γ) δημιουργία ενός περιβάλλοντος σε ανταλλαγή και αλληλεπίδραση, ανοικτού στο περιβάλλον της πόλης, στις φυσικές διεργασίες, στη φθορά, τις κλιματικές ή άλλου τύπου αλλαγές και εξελίξεις.

Α. Πρόγραμμα δράσεων:

1. επίσκεψη και επιλογή κήπου-κήπων (οι προτεινόμενοι τόποι ανήκουν στην ευρύτερη περιοχή του Κάστρου, περισσότεροι στην οδό Καρπενησίου)/ κριτική αποτίμηση του τόπου, βιωματικές προσεγγίσεις, αστικές και ανθρωπογεωγραφικές ερμηνείες, ανάκληση αναμνήσεων...

2. σχεδιασμός ουτοπικών προτάσεων αποκλειστικά από το οπτικό υλικό του κάθε κήπου (παραγωγή εξεζητημένων οπτικών αποτελεσμάτων και υβριδικών συνθέσεων)
(φωτογραφικό κολάζ / μοντάζ βίντεο / κολάζ 3D

- Υπερεπιθέσεις: δράση νυχτερινών προβολών της κάθε πρότασης στους αντίστοιχους εντροπικούς κήπους (πιθανή ημερομηνία 28 Ιουνίου)

- Πράξεις ενίσχυσης: ΤΕΛΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ (28/29/30 Ιουνίου)

(οι προτάσεις θα βασίζονται στη σχέση των κυρίαρχων εννοιών: ουτοπία, ετεροτοπία (M. Foucault), εντροπία (τάξη – αταξία - χάος), κήπος, οικοσύστημα)

Β. Κατηγορίες δράσεων:

α. δράσεις αναγνώρισης και προστασίας (ειδών -συνόλων)
β. δράσεις επιτόπιων εγκαταστάσεων
γ. δράσεις μεταφοράς ειδών (συλλογές σε δίκτυα)
δ. δράσεις στο τρισδιάστατο περιβάλλον του υπολογιστή


Workshop and exhibition

Object:
In selected urban spaces of Patras, that are in a process of change, there exist latent micro-eco-systems, which we will closely observe and distinguish special places* that we will refer to them as “potential gardens”. At the same time, we will invent a new kind of structure, or a mechanism of maintenance, or proliferation and interaction within their environment or within the environment of city.

The urban design usual sought out point; however, these entropic gardens appear to accept or to seek and manage to a degree entropy.

* they were previously built spaces that today have undergone a transitional state of unbuilt or are fragments of a wild / unsubdued nature that emerges.

Objectives:
- The perception/ comprehension of the process that prevails in the operation of a micro-eco-system (ground, forms of life, nutrition, epidemics), and the empiric contact (photographic records, measurements, collections of samples, timetable).
- The acquaintance with, traditional handlings, aesthetic and technical practices, capable of producing microclimatic territorial changes and controlled (or not) autonomous systems.

Tasks - Compatible activities:
a) actions of support for the potential gardens (installations, body actions, networked performances, etc.)
b) documentation of processes (photographs, video-documentation of the activities)
c) creation of an environment in exchange and interaction, to the city’s environment, to the natural activities, to the deterioration, to the climatic changes, or to any other kind of changes and any other kind of developments.


videos

Laboratory for Visual Arts, Department of Architecture, University of Patras
Concept & coordination: Daflos Kostas, Halivopoulou Vanda
Participants: Giannisis Dimitris, Bouzas Vasileios, Kouros Panos



σενάριο [1]

Ο άνθρωπος των πόλεων [homo urbanus] έχει "εκπαιδευτεί" να ζει μέσα σε έναν αστικό πολιτισμό, ή καλύτερα μαζί με αυτόν. Το επίθετο αστικός εμπεριέχει την περιγραφή της δομής, όχι μόνο υλικής, των πόλεων έτσι όπως έχουν εξελιχθεί σήμερα [το δομικό υλικό του μπετόν, το κτισμένο και κατασκευασμένο, ο γεωγραφικός προσδιορισμός των αποστάσεων μέσω "τετραγώνων", το τεχνητό και το "κατόρθωμα" εν γένει], ενώ ο όρος πολιτισμός προσδιορίζει την κοινωνική αλληλεπίδραση, την ανθρώπινη γνώση και τον τρόπο που αυτή διαπαιδαγωγείται και εξελίσσεται μέχρι σήμερα [συλλογική μνήμη].

Σαν άνθρωποι των πόλεων, έχουμε μάθει να αντιμετωπίζουμε το δοσμένο περιβάλλον με έναν "μαθηματικό" τρόπο, όπως και ο τρόπος που λειτουργεί η ίδια η πόλη. Ταξινομούμε [χρονικά και χωρικά], οριοθετούμε, διαχωρίζουμε [ιδιωτικό και δημόσιο]. Ένας εντροπικός κήπος αποτελεί το διαφορετικό σε ένα τέτοιο, αστικά δομημένο, περιβάλλον.

"Η φύση, εκτός από την αυθύπαρκτη οντότητά της και την τυπική αντιληπτική παρουσία της, μπορεί να συζητηθεί και ως μία οντότητα που αναφέρεται σε μία κατάσταση του παρελθόντος […]. Τα στερεότυπα καταδυναστεύουν το τοπίο."[1]Η εμπειρία ενός τέτοιου "κήπου" ξεφεύγει από αυτές της πόλης. Δεν μπορούμε να τον οικειοποιηθούμε εύκολα, με την έννοια της κίνησης και της σωματικής επαφής μας με αυτόν. Προσπαθούμε να μην του δώσουμε σημασία, να μην τον παρατηρήσουμε. Στην κυριολεξία, αποτελεί έναν (μικρο)κάδο σκουπιδιών ή την προσωρινή θέση στάθμευσης. Είναι ένα μέρος, του οποίου δεν μας ορίζει κανείς ιδιοκτήτες, και από τη στιγμή που δεν μπορούμε να ξέρουμε τί συμβαίνει εκεί μέσα άμεσα, δεν μας αφορά.

Πάνω στον προβληματισμό της σχέσης του ανθρώπου των πόλεων και αυτών των βιοκοινοτήτων [εντροπικών κήπων], δημιουργήθηκε ένα σενάριο δράσης, ως μία διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης αυτών των "κήπων", που "ξεφυτρώνουν" στις αστικές δομές, συνήθως σε ερείπια του αστικού πολιτισμού. Αυτή η διαδικασία αποτελεί και ένα σχόλιο πάνω στον εκλογικευμένο τρόπο που έχει μάθει ο άνθρωπος να ταξινομεί το περιβάλλον γύρω του. Το κάθε άτομο της ομάδας αναλαμβάνει από ένα τετραγωνικό μέτρο του ίδιου κήπου καταγράφοντας και αποθηκεύοντας τα στοιχεία [ζωτικά και μη] που συνθέτουν αυτό το οικοσύστημα του ενός τετραγωνικού μέτρου, με σκοπό να δημιουργηθεί ένα είδος αρχείου για αυτόν τον κήπο. Είναι μία λογική αναγνώρισης τέτοιων εξωγενών [;] στοιχείων της πόλης με τα ίδια εργαλεία που χρησιμοποιεί ο πολιτισμός της για την μνήμη [διατήρηση] και τη συνέχειά της.


[1] Δημήτρης Α.Φατούρος - ¨Το τοπίο: Ένας κατάλογος σημειώσεων¨, περιοδικό Αρχιτέκτονες